Enkla webbshoppar

Av av admin

Att handla online är i dag väldigt vanligt och det är lätt att jämföra en vanlig fysisk butik med en webbshop. Det finns produkter, du har en kassa. Den enda skillnaden är ju att en webbutik inte har provrum.

När man kliver in i en vanlig klädbutik så vill man ju inte att det ska vara rörigt och svårt att hitta just det plagg du letar efter. Att det är ordning och reda i butiken underlättar för oss kunder. Vad som också är bra när man kommer in i en butik är att direkt se var provhytter och kassan är. Så när man valt ut sitt plagg och provat det kan man direkt kan gå till kassan och betala.

Samma sak gäller för en webbshop, sidan får inte vara för rörig. En strukturerad webbshop är betydligt trevligare att handla i än en ostrukturerad. Här vill vi visa på en shop som www.majsans.com har byggt upp. Det är en sida som vi tycker har en väldigt bra struktur. Den är enkel och trevlig design som gör att man enkelt kommer vidare till de sidor man vill besöka.

Struktur på majsans.com

Sidan är byggd efter konstens alla regler, kassan och varukorgen är tydligt placerad likaså sökfunktionen på deras sida som ligger strax under varukorgen. Den horisontella menyn innehåller en hemknapp som följer med oavsett var du är på sidan. På denna menyn så hittar du den information du behöver veta om företaget, ordervillkor och även ”Mina Sidor”, som du själv får när du registrera dig som kund.

Den vertikala menyn innehåller alla produkter som är uppdelade i olika kategorier, så klickar du på till exempel jackor så kommer du till den kategorin. Du ser även strax ovanför produkterna var du är, Här är du: Hem > Jackor, på så sätt har du kolla på var du är i sidan.

Att bygga en webbshop som är lätt att navigera är något alla borde göra som driver en butik på nätet. Att följa en bra struktur gör att du gärna kommer tillbaka och handlar igen.

Tänk på vilka färger du använder. I majsans.com är sidorna bra komplement till varandra: de rosalila tonerna är skarpa och snygga till det svarta. Och texten är vit så den syns väldigt tydligt. Faktum med att vit text på svart bakgrund är lättare att läsa i längden än svart text på vit bakgrund, åtminstone när det gäller upplysta ytor som bildskärmar. Deras färgval är också passande till hemsidans ändamål, något man också ska tänka över. Grönt är exempelvis hälsosamt och ekologiskt, passande till informationssidor och webbshoppar inom de ämnena. Det lila och svarta gör majsans.com till en sexig och förförisk sida, helt klart passande en sida som säljer underkläder.