Upplägg på en webbshop

Av av admin

Hur man skapar en webbshop är individuellt. Det beror helt på vilket segment man ligger i och vad det är man försöker sälja. Men vad man än vill sälja sina kunder så måste upplägget kännas bra och se naturligt ut. 

I det här exemplet har vi valt att prata om Häromi, sajten som säljer tillbehör till hunden sedan 1990. Webbshopen har fått ny ägare och är i ny regi sedan 2011.

Navigeringen

En bra sida har en tydligt uppdelad meny. Man måste tänka ut vilka kategorier som folk kommer vara intresserad av och se till att produkter från en kategori inte hamnar i flera andra. Sådant gör bara sajten grötig och svår att navigera.

Har man stort sortiment, såsom Häromi, så kan man göra ganska breda kategorier och sedan gå ner på djupare underkategorier på nästa sida. En kategori på den här webbshoppen är kosttillskott. Inom detta kan man ha flera olika produkter för hunden men vi vet direkt att vi inte kommer att hitta hundgodis eller liknande för det har sin egen kategori i menyn. Under kosttillskott ser man en ny meny där man kan specificera om man letar efter vitaminer eller kanske glukosamin.

Övre menyn

Har man flera punkter som man tycker är viktiga att kunden se direkt så ska dessa ligga på startsidan. Är man fundersam över vad fraktkostnaden är så ska man inte behöva gå tre-fyra steg ned på sidans undersidor innan man hittar den informationen. Och många är nyfikna just på fraktkostnader, frakttider och garantier.

Häromi har valt att dela upp sin navigering i två menyer. Medan den till vänster visar sortimentet så har de även en liggande menyn i toppen där man får veta mer om företaget och hur det fungerar att beställa. De har därmed separerat sortiment och företagsfrågor vilket ger sidan en mer lättnavigerad känsla. Och det känns naturligt att dela på dessa två huvudkategorier.